![]()
|
خط تولید قطعات بدنه و واگنهای قطارشهری مشهد در کشور چین بهرهبرداری شد.

کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به سفر هیئت شهرداری مشهد به کشور چین برای حضور در مراسم بهرهبرداری از این خط، نتایج آن را اینگونه توضیح میدهد: آذرماه پارسال، سیدصولت مرتضوی شهردار مشهد در راس هیئتی از مدیران شهری به چین سفر کرد که در آن مقطع، قرارداد ساخت و خرید صد واگن برای خط٢ قطارشهری مشهد به امضا رسید و در ادامه، با پایانیافتن مرحله طراحی واگنها، خط تولید قطعات آن، روزهای پایانی خردادماه به بهرهبرداری رسید تا گام دیگری در مسیر تحقق قرارداد مذکور برداشته شود.وی ادامه میدهد: یکی از اقدامات ما در این سفر تعیین ناظران ایرانی بود که تا پایان قرارداد بر نحوه و کیفیت تولید این واگنها در کشور چین نظارت خواهند کرد.کیامرز یکی از تجهیزات نوینی را که قرار است بر روی این واگنها نصب شود، سیستم «سیگنالینگ» عنوان میکند و در توضیح کارکرد آن میگوید: سیستم مذکور که عهدهدار کنترل و مانیتورینگ عملکرد ناوگان است، ایمنی را در طول حرکت و توقف ارتقا میدهد؛ اما تکنولوژی آن در کشورمان موجود نیست، پس با ابتکار شرکت قطارشهری مشهد، مقرر شد تا درقالب قراردادی، شرکت هالیسی چین که تولیدکننده این تکنولوژی است، این دانش را به طرف ایرانی(شرکت صاایران) منتقل کند.مدیرعامل شرکت ساخت قطارشهری مشهد همچنین از انجام توافق اولیه برای استفاده از فاینانس چینی جهت پیشبرد طرح قطارشهری مشهد در فازهای مختلف خبر میدهد و میگوید: بر همین اساس توافقنامه اولیه برای جذب این فاینانس، پس از رایزنیهای معاون فنی و عمران شهردار مشهد به امضا رسید و مقرر شد تا پس از بررسیهای تکمیلیتر، توافق نهایی نیز عقد گردد.کیامرز خاطرنشان میکند: با توجه به پیشرفت خوبی که در روند احداث خط٢ قطارشهری مشهد داشتیم، پیشبینی میکنیم محموله اول واگنهای ساخت شرکت CRC-CNR چین، شامل دو رام قطار که درمجموع ١٠واگن را شامل میشود، اسفندماه تحویل بندر چین شود و تا پایان فروردینماه نیز به ایران برسد.این مقام مسئول توضیح میدهد: قرارداد ما برای ساخت واگنهای خط٢ قطارشهری مشهد، شامل تولید و تحویل مستقیم پانزده واگن ازسوی شرکت CRC-CNR چین است و گام بعدی نیز انتقال این تکنولوژی به واگنسازی تهران بهعنوان طرف ایرانی است تا با بهرهگیری از آن، ٨٥واگن باقیمانده را پس از دریافت قطعات از کشور چین، مونتاژ کند. درحقیقت بومیسازی بخشی از خط تولید، بهطور جدی در قرارداد اولیه مورد توجه قرار گرفته است.وی هزینه ساخت صد واگن قطارشهری ازسوی چین را طبق آنچه در قرارداد طرفین ذکر شده، ٩٨میلیون یورو عنوان میکند و میگوید: السی(LC) این قرارداد باز شده و طرف مقابل، مابهازای پیشبرد کار، رقمی از قرارداد را دریافت میکند.
نظرات ارسال شده